Verksamhetschef petra.hansson@ntf.se 0501-686 55
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Vad hinner man göra på 10 sekunder? Nästan ingenting!
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Förmiddag i P4 Östergötland, fre 26 jul 2024
Men Trafikverkets mål är ändå att 80% av cyklisterna ska bära hjälm och så har man gjort mätningar och då visar det 41% av de observerade cyklisterna över 15 verkar bära hjälm. Så det är en bit kvar. Och nu uppmanar Nationella Trafiksäkerhetsförbundet att det ska göras mer både från kommunerna kanske kan inspirera eller göra någonting och själva cyklisterna. Lars Nordqvist, NTF Östergötland. Hej där! Hej! Var det en beskrivning som du kände igen det här nu då? Ja, väldigt väl. Tyvärr får jag väl säga. Du, var ligger problemet? Varför händer det inget som du ser det? Jag tror mycket bero på att många tror att det inte händer mig. Jag ramlar inte. Det är lite synd. Jag kan vara världens bästa cyklist.