Verksamhetschef petra.hansson@ntf.se 0501-686 55
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanf...
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som p...
Endast en av 20 kommuner blir godkända efter att NTF observerat väglaget på gångstråk under vintermånaderna 2024–2025. Enligt kommunerna behövs mer resurser, bättre dialog och bättre samsyn kring v...
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Sveriges Radio, ons 27 aug 2025
Västmanlands Lokaltrafik (VL) har högt ställda krav på att deras förare kör trafiksäkert. Enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundet kör nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. När det gäller busstrafik förekommer det, trots de höga kraven, ändå avvikelser. Ett sätt att undvika hastighetsöverträdelser är att ha tidtabeller med marginaler. Dessutom behövs ett system för att kontrollera körsätt och hastigheter, enligt Mohammad Sabet på Kollektivtrafikmyndigheten. Michael Gawell michael.gawell@sverigesradio.se Mohammad Sabet betonar vikten av att följa hastighetsgränser i busstrafiken.
MyNewsdesk SE, ons 27 aug 2025
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Elisabeth Westman, NTF, elisabeth.westman@ntf.se, 070-535 52 18
svt.se, tis 26 aug 2025
Närmare tusen bilister runt om i Sverige fick sina däck undersökta i Däckkollen i fjol. Om värmlänningar är som rikssnittet skulle det innebära att 20 000 bilister i länet kör med ett mönsterdjup mindre än tre millimeter, lagligt men ändå inte bra säger Anders Karlborg. – Man ska gärna ha en bit över. Däckkollen är ett samarbete mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen. De vill berätta om konsekvenserna av dåliga däck. – Bromssträckan blir längre och man får vattenplaning lättare. Se hur det gick till när Däckkollen genomförde sin ”razzia” i klippet.
Eftermiddag i P4 Väst, tis 26 aug 2025
Det gäller att framförallt föräldrarna har ju ansvar gällande vad för regler och de bitar som gäller för en ex-baksikantänken. Har ni upplevt att det är ett problem att reglerna inte riktigt följs? Ja men så är det naturligtvis. Vi har ju mycket förebyggande. Det är ju inte bara vi polisen. Det är ju kommuner, det är ju skolan, det är ju transportstyrelsen, det är ju NTF, alltså Nationella Trafiksäkerhetsförbundet. Vi gör ju många insatser för att informera det här men i slutändan så är det naturligtvis föräldrar. Köper man en e-spackcykel så behöver man ju veta reglerna. Det står på Transportstyrelsen jättetydligt vad som gäller helt enkelt. En elsparkcykel ska ju ha samma rekommendationer som en cykel. Det behöver vara kanske 12 plus minus 1 beroende på månaden för att cykla eller en elsparkcykel.
Förmiddag i P4 Göteborg, tis 26 aug 2025
Ja, det är väldigt olika och det är väldigt olika vilka tider på dygnet vi rör oss på. Men generellt sett så är det bra, vad heter det? Bilarna är i bra skick i och med kontrollbesiktningar och besiktningar hur vi har vårt system här. Men det är klart att det är mycket folk som kör påverkade. Det är mycket... Vad tycker ni från polisens sida om att NTF och däckbranschen gör den här satsningen på att kolla däckdjupet och så vidare? Ja, men det är väl självklart att det är en jättebra satsning. Att alla satsningar som gör att vi ska kunna nå nollvisionen är ju viktiga. Och då är ju däcken en del i det såklart. Härligt. Jag vet att de skickade fram det de andra poliserna. Du skulle vara polisens talesman.
MyNewsdesk SE, tis 26 aug 2025
Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Ove von Knorring, NTF, ove.vonknorring@ntfvarmland.se, 070-568 01 64
Ökad medvetenhet och kunskap Syftet med Däckkollen är att öka medvetenheten om vad man som bilist behöver ha koll på när det gäller däcken. Resultat från mätningarna ger också viktig kunskap om däckens skick på svenska vägar – kunskap som ligger till grund för åtgärder för ökad trafiksäkerhet och bättre hållbarhet. I år genomförs Däckkollen i Västernorrland, Dalarna, Gävleborg, Värmland, Västmanland, Östergötland samt i Skaraborg och Göteborg i Västra Götaland. Däckkollen är en del av Däckrazzia, en samverkan mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF och Bilprovningen. För mer information, kontakta: Malin Lundgren, NTF, malin.lundgren@ntf.se, 070-996 76 16
Morgon i P4 Göteborg, tis 26 aug 2025
att vi får lite att du kommer inte avslöja vilken plats du är på just nu men att det händer saker i kulisserna där, det gör det. Ja, jag säger inte var jag är någonstans men det är i Göteborgsområdet. Här är det NTF som tillsammans med polisen och från däckfirmerna, de håller på att göra däckrassia kallar de det för. Det vill säga att de vinkar in bilar. De får göra ett blåskontroll från polisen. De kollar även körkort. Och i samma veva som de gör detta så passar NTF på att mäta däckdjupet. Det är alltså en service som man har. Det är inte så att de ska åka dit och få en massa böter för att de har dåliga däck. Det är en service på rätt lufttryck. Det innebär också att bilen kan rulla mycket lättare och dricker mindre bränsle. Det är också en säkerhet om de inte är för slitna och så vidare.
Morgon i P4 Skaraborg, tis 26 aug 2025
Och då sa vi också med oss att det är lag på hjälmkrav upp tills man är 15 år. På att cykelera är det. Precis. När jag var liten så fanns det något som heter hjälmfemman. Även för dig eller? Alltså jag minns inte riktigt. Det tror jag inte. Jag känner inte igen det. När man gick i årskurs 5 så var man med genom skolan med NTF tror jag. Och så lovade man att ta på sig hjälm när man cyklade under hela läsåret mot att man fick något slags rabatthäfte med presentkortsgrejer i med procent hit och gåvor dit. Men om man blev synad på stan Av någon från NTF eller lärare Eller förälder, då skulle det skvallras Och så blev man av med sitt lilla presentkort Du blev aldrig av med ditt va? Nej, jag höll hjälmen på Mycket bra jobbat Du sticker iväg till någon av våra högstadieskolor Jag tänkte det, se om jag kan prata med några barn Om hur de ser på det med Hjalmanvändandet. P4 Extra tisdag.
MyNewsdesk SE, mån 25 aug 2025
Däckkollen sker i anslutning till Polisens trafikkontroller eller på servicestationer där bilister tankar eller laddar sina bilar. Däckkollen genomförs av experter och är frivillig. Välkommen till Däckkollen: Datum: Onsdag den 27 augusti 2025 Tid: 12:00 Plats: Västerås, Circle K Nordanby, Bergslagsvägen 3, Rv 56 Resultat från Däckkollen 2024 kommer också att finnas på plats. Anmälan uppskattas och sker till: Elisabeth Westman, NTF elisabeth.westman@ntf.se
Arbetarbladet, mån 25 aug 2025
– Kommunen lovade att hjälpa oss så gott de kunde när skolan lades ner, säger Malin Möller, mamma till en tioåring. Flera av föräldrarna har varit i kontakt med Sandvikens kommun. – Vi är arga och besvikna. När man lägger ner skolan på orten och har Järbo som hänvisningsskola, då borde det finnas vettig och trygg transport till skolan, konstaterar Oscar Matsson. De har också kollat med NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, som anser att kommunen har ett ansvar att se till att busshållplatserna är säkra. – Det ska finnas övergångsställen, belysning, busskurer och man bör se över hastigheterna. Har beslutsfattarna tänkt något alls på barnens säkerhet? undrar Elias Hedlund. Föräldrarna menar att kommunen försöker spara pengar genom att använda linjetrafik istället för skolbuss. Samtidigt leder upplägget till långa väntetider för barnen innan skolan börjar.
Morgon i P4 Västmanland, mån 25 aug 2025
Floor, kvart i tio klockan ungefär. Det är P4 Västmanland du lyssnar på. Enligt det nationella trafiksäkerhetsförbundet så kör nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Och jag är på en arbetsplats där många arbetar med att köra. Det handlar om bussar, färdtjänstbussar. Mohamed Sabet, biträdande förvaltningsdirektör på VL-kollitivtrafikförvaltningen. Hur är det med era chaufförer? Handen på hjärtat. Hur bra är de på att hålla hastighetsbegränsningarna? Jag skulle ändå säga att de är ganska bra. Trafiksäkerhet alltid ligger högst på agenda.
Göteborgs-Posten, mån 25 aug 2025
Delade elsparkcyklar är unika i att kunna begränsas geografiskt (geofence) och sakta in vid gångstråk, har parkeringsstyrning, en strikt maxhastighet på 20 km/h samt 18-årsgräns i Vois fall. Varför förbjuda de delade elsparkcyklarna, när det är tydligt att de är både säkrare och mer ordnade än de privata alternativen? Få andra fordonsslag i staden är lika hårt kontrollerade som de delade elsparkcyklarna, medan de privata används utan varken kontroll eller uppföljning. Rapporter från TRAFA och NTF visar att privata elsparkcyklar är överrepresenterade i olyckor bland barn och ungdomar. De säljs ofta med högre motorstyrka, går snabbare än tillåtna 20 km/h och har orsakat fler batteribränder. Varför förbjuda de delade elsparkcyklarna, när det är tydligt att de är både säkrare och mer ordnade än de privata alternativen? Vi delar visionen om en stad där fler går, cyklar och rör sig.
Sveriges Radio, sön 24 aug 2025
En ny studie från NTF visar att 48 procent av bilisterna kör för fort utanför skolor, trots kommunala insatser för att sänka hastigheterna. Trafiksäkerhetsinformatören Albin Göransson menar att detta utgör ett hot mot barnens folkhälsa, särskilt i en tid då barn behöver röra sig mer. Föräldrars skolskjutsande kan förvärra situationen, enligt NTF, och skapa ett ekorrhjul med fler bilar och ökad trafikrisk. Joakim Nilsson joakim.nilsson@sverigesradio.se Albin Göransson är trafiksäkerhetsinformatör vid Nationella trafiksäkerhetsförbundet. Foto: Joakim Nilsson/Sveriges Radio
Arbetarbladet, sön 24 aug 2025
– Kommunen lovade att hjälpa oss så gott de kunde när skolan lades ner, säger Malin Möller, mamma till en tioåring. Flera av föräldrarna har varit i kontakt med Sandvikens kommun. – Vi är arga och besvikna. När man lägger ner skolan på orten och har Järbo som hänvisningsskola, då borde det finnas vettig och trygg transport till skolan, konstaterar Oscar Matsson. De har också kollat med NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, som anser att kommunen har ett ansvar att se till att busshållplatserna är säkra. – Det ska finnas övergångsställen, belysning, busskurer och man bör se över hastigheterna. Har beslutsfattarna tänkt något alls på barnens säkerhet, undrar Elias Hedlund. Föräldrarna menar att kommunen försöker spara pengar genom att använda linjetrafik istället för skolbuss. Samtidigt leder upplägget till långa väntetider för barnen innan skolan börjar.
Barometern, sön 24 aug 2025
Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Vanligen i 4-5 års ålder men gärna senare om möjligt. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år. Placering av bilbarnstol i framsäte eller baksäte är likvärdigt ur krocksäkerhetssynpunkt. Tänk på att om man placerar en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet skall krockkudden alltid vara avstängd. Källor: NTF (på ntf.se finns utförliga checklistor och information kring bilbarnstolar och vad som är värt att tänka på)/Trafikverket/Transportstyrelsen Det finns mycket att tänka på vid placering av barn i bilen. Foto: Jessica Gow/TT Bild: JESSICA GOW / TT
Dagens Nyheter, lör 23 aug 2025
Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Vanligen i 4–5 års ålder men gärna senare om möjligt. ● Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år. ● Placering av bilbarnstol i framsäte eller baksäte är likvärdigt ur krocksäkerhetssynpunkt. Tänk på att om man placerar en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet skall krockkudden alltid vara avstängd. Källor: NTF, Trafikverket och Transportstyrelsen Det finns mycket att tänka på vid placering av barn i bilen. Foto: Jessica Gow/TT Lilian Korsár ger råd kring säkerhet gällande barn i bilen.
Lokalti, lör 23 aug 2025
Överlag betraktas alltså skolans busszon som bra – det är snarare i trafikomgivningarna som de tydligare riskerna finns, säger Rose-Marie. En vaksamhet och viss oro för trafikläget kring skolorna finns sannolikt hos många föräldrar, spår hon. Och ger en välmenande uppmaning med tonvikt på skolor och hastighet: – Följ hastighetsbegränsningarna, respektera vad som anges på skyltarna. Det är barn som går här, betonar Rose-Marie Örtlund vid NTF Dalarna. "Respektera vad som anges på skyltarna. Det är barn som går här", säger Rose-Marie Örtlund som är projektledare vid NTF Dalarna. Detta om att många bilförare inte håller hastighetsbegränsningen förbi Svärdsjöskolan. Bilden är tagen i annan trafikmiljö. Foto: Sonny Jonasson Rose-Marie Örtlund, projektledare vid NTF Dalarna. ”57 procent av de vanliga bilisterna körde för fort på den här sträckan”, berättar hon om en mätning som gjordes på Borgärdesvägen. Foto: Sonny Jonasson Svärdsjöskolan inhyser cirka 400 elever. Nationella trafiksäkerhetsförbundet har nu genomfört en ny hastighetsmätning i området där det tidigare visats att många kör för fort. Foto: Sonny Jonasson/Arkiv
MotorWorld, lör 23 aug 2025
Skjutsning ökar riskerna Samtidigt förvärras trafiksituationen ofta av skjutsning till skolan. Det skapar mer trafik, trängsel och en otrygg miljö för barn som går eller cyklar. – För att skapa tryggare skolmiljöer måste vi göra det möjligt och attraktivt för barn att själva ta sig till skolan på ett säkert sätt, säger Lars Nordquist. Nya mätningar och föräldraintervjuer i höst I samband med skolstarten i augusti 2025 återvänder NTF till samtliga mätplatser. Då görs nya hastighetsmätningar och intervjuer med föräldrar om trafikmiljön och synen på skjutsning. Media är välkomna att medverka. Syftet är att fördjupa bilden av varför hastigheterna inte följs – och vad som kan få fler att sänka farten. Här har NTF mätt hastigheten Falun Grästorp Hudiksvall Falköping Trosa Grums Partille Härnösand Arboga På samtliga platser gäller högst 30 km/h vid skolorna. Fakta i korthet 48 procent körde för fort i vårens mätningar 2025. Nästan 60 000 fordonspassager ingick. 2023 var andelen fortkörare 51 procent. Mätningarna gjordes vid skolor och under skoltid. Nya mätningar och föräldraintervjuer görs vid skolstarten 2025. Farten utanför skolor är inte bara en siffra.
Nyheter P4 Västmanland, fre 22 aug 2025
Vi tycker att det är bedrövligt att inte bilisterna respekterar hastighetsgränserna. Elisabeth Westman på Nationella trafiksäkerhetsförbundet MTF i Västmanland säger att den högsta hastigheten när man gjorde mätningar i maj på en 30-sträcka utanför en skola i Arboga var 58 km i timmen. Då mättes hastigheten på nio orter i landet. Det visade sig också varannan bilist körde för fort. Nu vid skolstarten är NTF på plats igen i Arboga för att uppmärksamma hur fort det går utanför skolor. Men frågan är då hur man ska göra för att få ner hastigheten. Dels så vill vi gå ut med information via skolan så att både föräldrar och elever som går där. Och sen så vill vi trycka på lite grann och hjälpa kommunerna med statistik så att de ska få bra underlag.
MyNewsdesk SE, fre 22 aug 2025
Samtidigt samlas statistik in som tillsammans med data från många års liknande däckundersökningar utgör ett viktigt kunskapsunderlag. Däckkollen i Göteborg sker i anslutning till Polisens trafikkontroll. Bland annat mäts mönsterdjup och däcktryck. Däckkollen genomförs av experter och är frivillig. Välkommen till Däckkollen: Datum: Tisdag den 26 augusti 2025 Tid: 10:00 Plats: Norra Hisingen, korsningen Tuvevägen/Knipplekullen Resultat från Däckkollen 2024 kommer också att finnas på plats. Anmälan uppskattas och sker till: Malin Lundgren, NTF malin.lundgren@ntf.se
Vi kommer fortsätta i vårat projekt nästa år och även i andra spårbygdsprojekt så kommer man testa det här också. Reporter Josef Jakobsson i samarbete med P4 Sörmland. Varannan bilist kör för fort utanför skolor enligt tidigare mätningar och nu vid skolstarten mäts hastigheten igen utanför skolor i Arboga. Vi tycker att det är bedrövligt att inte bilisterna respekterar hastighetsgränserna. Elisabeth Westman på Nationella trafiksäkerhetsförbundet MTF i Västmanland säger att den högsta hastigheten när man gjorde mätningar i maj på en 30-sträcka utanför en skola i Arboga var 58 km i timmen. Då mättes hastigheten på nio orter i landet. Det visade sig också att varannan bilist körde för fort. Nu vid skolstarten är MTF på plats igen i Arboga för att uppmärksamma hur fort det går utanför skolor.