Verksamhetschef petra.hansson@ntf.se 0501-686 55
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Nwt, tis 17 sep 2024
Förslaget om att mäta snitthastighet mellan två fartkameror hyllas unisont av Trafikverket och trafikpolisen i Värmland. På NTF, Nationella trafiksäkerhetsförbundet, är tongångarna en annan. – Det är som att ta en Alvedon mot hög feber. Det funkar för stunden men febern kommer tillbaka, säger Anders Kalborg, verksamhetschef NTF Värmland. SNABBVERSION Trafikverket föreslår att införa snitthastighetskameror i Sverige för att minska hastigheter och trafikdödlighet. Förslaget stöds av trafikpolisen i Värmland och Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF för att det har bevisad effekt på hastigheten. Men NTF Värmlands Anders Kalborg är kritisk till att det endast minskar hastigheten på aktuell sträcka och inte löser grundproblemet med trafikattityderna i samhället. Sammanfattningen är skapad av AI och kvalitetssäkrad av NWT Visa mer Det var i söndags som NWT rapporterade om förslaget från Trafikverket att börja mäta snitthastigheten mellan två fartkameror, istället för att endast punktavläsa hastigheten vid själva stolpen. Superkameran på väg till Värmland – här är vägarna som kan beröras: ”Ögontjänarna åker fast” Norge har haft snittkamerorna sedan 2009 och effekten har varit tydlig: Väsentligt lägre hastighet och halverat antal omkomna i trafiken.
Helahisingen, tis 17 sep 2024
Det är också en del av Göteborgs framgångssaga inom fordon och mobilitet. För snart 70 år sedan var det här Volvo etablerade sin första provbana. Här skrevs svensk industrihistoria med testkörning av biltillverkarens ikoniska modeller och utprovning av säkerhetsdetaljer som skulle prägla varumärket under flera decennier. 2024 har Stora Holm Trafikövningsplats utvecklats till att också vara en resurs för forskningen på Chalmers och i näringslivet, berättar NTF i ett pressmeddelande. Stora Holm Trafikövningsplats ägs av den ideella föreningen NTF Väst som arbetar för en säker och hållbar trafik. Tillsammans utgör verksamheterna i dag en ”viktig tillgång för Västsveriges kompetenskluster inom mobilitet och trafiksäkerhet”, som man själva beskriver det. Som en del i jubileumsfirandet har Stora Holm tagit fram en som spänner över mer än 50 år av trafiksäkerhetsarbete. Från tiden när Sverige införde högertrafik, till aktuell forskning och en verksamhet med stor framtidspotential.
Spotlight Stock Market, mån 16 sep 2024
Reference data will be available via GCF-TIP, and existing INET protocols are used for all inbound and outbound messaging. Current versions of INET protocol specifications are available at the Nasdaq Nordic Technical Information website under INET Nordic Protocol Specifications. Time schedule The following time schedule is preliminary and based on information from Spotlight. Testing with CCPs is planned according to the dates below. Go-live is pending Spotlight's regulatory approvals. INET Test (NTF) and GCF TST4: Cboe Clear Europe – from October 1, 2024 SIX x-clear – from October 7, 2024 LCH – from October 7, 2024 INET and GCF Production – December 2,2024 Technical support For technical questions, please contact Nasdaq Cash Equity Operations: Nasdaq Cash Equity Operations Tel: +46 8 405 6410 E-mail: operator@nasdaq.com For all other questions, including questions on
Förmiddag i P4 Stockholm, mån 16 sep 2024
Exakt vad just de olyckorna beror på det är ju oklart än så länge. Men klart är i alla fall att höstmörkret har dragit in snabbt. Det blir mörkt allt tidigare och det lägger sig snabbt också. Vid kvart i åtta så är det ljust och vid kvart i över så är det kolsvart. Elisabeth Westman finns på Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF. Hej Elisabeth! Hej, hej! Hur ska vi göra för att synas i trafiken nu när mörkret kommer tidigt? Ett enkelt sätt är att använda den här gamla hedliga reflexen. Det gör att man syns bättre och minskar risken för att råka ut för en olycka när det är mörkt ute. Jag tror att det är många som glömmer det just nu.
Dagens Nyheter, lör 14 sep 2024
Fram till lördag 31 augusti 2024 var det tillåtet att sälja nya bilbarnstolar som godkänts enligt både den gamla normen UN R44 och den nya UN R129. Skillnaden mellan R44 och 129 är att R44 baseras på barnets vikt medan R129 utgår från barnets längd. Trots att branschen vetat om det här under lång tid finns det betydligt färre R129-stolar på marknaden än 44-stolar. NTF, Nationella Trafiksäkerhetsförbundet, har på sin hemsida om vilka stolar som är godkända enligt R129 och även R44. På de nya stolarna som är anpassade för Isofix-fästen finns också en begränsning då barn och stol tillsammans får väga maximalt 33 kilo. Detta gäller bakåtvända stolar, men även kombistolar eller roterbara stolar som har internbälte vid framåtvänt åkande. Det är också bra att lära sig begreppet i-Size, som är en del av R129-certifieringen av både bilbarnstolar och bilar.
svt.se, fre 13 sep 2024
Fakta om sänkt bashastighet Idag gäller bashastigheten 50 km/h i tätort om inget annat anges. På nationell nivå har frågan om sänkt bashastighet i tätort har utretts tidigare. 2016 fick myndigheten Trafikanalys uppdraget av dåvarande regering att utreda frågan. 2017 förordade Trafikanalys att en den nya bashastigheten 40 km/h skulle införas i tätort. Något beslut i frågan från regering eller riksdag har dock ännu inte tagits. Enligt NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) skulle en sänkning av bashastigheten i landets tätorter från 50 till 40 km/t kunna spara ca 5 liv, 83 allvarligt skadade och 12 mycket allvarligt skadade per år.