Verksamhetschef petra.hansson@ntf.se 0501-686 55
Här visas våra senaste pressmeddelanden.
Däckrazzia firar 20 år. Sedan starten har drygt 31 000 bilister fått sina däck undersökta, resultat har kommunicerats till många fler och kunskapen om däcken har ökat. På vissa områden utvecklingen...
Mätningar av cykelhjälmsanvändning visar att vi har långt kvar för att kunna klara målen för 2030. Nu uppmanar NTF både kommunerna och cyklisterna att göra mer. Speciellt viktigt när pendelcyklinge...
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för...
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste ocks...
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När ...
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella...
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är...
Mer än varannan bilist kör för fort utanför skolor. Det visar mätningar utförda av NTF på 20 platser spridda över hela landet. 51 procent av samtliga fordon passerade i en olagligt hög hastighet oc...
Bra, men inte tillräckligt. Det säger forskare vid VTI och NTF om förändringen av trafikförordningen för A-traktorer som regeringen nyligen beslutade om. Också körkortsutbildningen måste göras om, ...
Över 13 000 gående skadas årligen i trafiken och den vanligaste olyckstypen är halkolyckor vintertid. NTF arbetar för att minska antalet fallolyckor och har därför undersökt hur väl snöröjning och ...
Här visas de senaste 7 dagarnas artiklar.
Cision Wire Sweden, tis 12 nov 2024
Resultatet blev att frekvensomriktaren moderniserades genom att nyckelkomponenter ersattes med den senaste tekniken från ABB inom det befintliga utrymmet Projektet omfattade uppgradering av en liten del av frekvensomriktaren (styrenheten) , vilket minimerade projekttiden och störningarna och var ett prov på cirkularitet genom att avfall och logistik minimerades så mycket som möjligt. ” NASA har förlitat sig på ABB:s domänexpertis, teknik och tjänster för att säkerställa att National Transonic Facility (NTF) kan tillhandahålla hög tillförlitlighet och tillgänglighetstid för sina testprogram och optimera livscykeln för sina tillgångar”, säger Oswald Deuchar, chef för Modernization Services, ABB Motion . ”Att förlänga vindtunnelns livslängd med minst 10 år stöder NASA:s operativa mål, samtidigt som uppgraderingen av frekvensomriktarens nyckelkomponenter visar på effektivitet och cirkulär strategi.” NASA har beställt uppgraderingsprojektet som det första inom ramen för serviceavtalet ABB Motion OneCare, som även omfattar reservdelar och underhåll.
TV4 Play, fre 8 nov 2024
TV4 Nyheterna Flera olyckor där unga dödats eller skadats allvarligt oroar, 1 min 49 sek Den senaste tiden har det skett flera allvarliga trafikolyckor där unga dödats eller skadats allvarligt. Så sent som i går körde tre tonåringar in i ett träd utanför Falkenberg och vårdas nu för allvarliga skador. Det här oroar Trafiksäkerhetsorganisationen NTF.
TV4 Nyheterna, fre 8 nov 2024
Tre tonåringar vårdas för allvarliga skador efter att deras bil kört in i ett träd utanför Falkenberg i Halland igår kväll. Olyckan är bara en av flera den senaste tiden där unga personer dödats och skadats allvarligt på våra vägar. Och trafiksäkerhetsorganisationen NTF oroas av utvecklingen. Exakt vad som hände är oklart, men att bilfärden fick ett våldsamt slut mot det här trädet syns det fortfarande tydliga tecken på. Olyckan på länsvägen utanför Falkenberg skedde vid 18 tiden igår kväll och samtliga tre resenärer, tonåringar varav en under 18, vårdas nu för allvarliga skador. Polisen fick tidigt uppgift om hög fart men vill ännu inte uttala sig om trolig olycksorsak.
Vi har inlett en förundersökning och upprättat en anmälan om vårdställdssätt till trafik och vårdande till kroppsskada. Vi har också sen gårdagen tagit den här bilen i beslag för vidare undersökning. Så vi får utreda omständigheterna kring den här olyckan. Olyckan hände bara tre veckor efter den våldsamma kraschen utanför Luleå där tre unga män omkom. Och tillsammans med olyckor i bland annat Malå, Norrköping och Kungsbacka tidigare i år med unga offer ser Trafiksäkerhetsorganisationen NTF nu med oro på utvecklingen. Ja, det är jag. Vi vill ju nå nollvisionen. Vi vill minska de allvarliga olyckorna och helst inte ha några dödade alls såklart. Vi behöver göra mer. Det finns ju många sätt vi kan jobba för. Säkrare fordon, säkrare vägar. Men det vi jobbar mycket med inom NTF är att påverka förarna, det vill säga de som sitter bakom ratten.
Efter fem, fre 8 nov 2024
Det ska handla om tre tonåringar som vårdas på sjukhus efter att de fick allvarliga skador i samband med en singelolycka strax norr om Falkenberg igår kväll. Det här handlar om två män och en kvinna i över tonåren som färdades i den här bilen som körde in i ett träd enligt uppgifter i hög hastighet. Olyckan är bara den senaste i en rad olyckor där unga personer dödats eller skadats allvarligt på våra vägar. Och Trafiksäkerhetsorganisationen NTF är oroade av utvecklingen. Ja, det är jag. Vi vill ju nå nollvisionen. Vi vill minska de allvarliga olyckorna och helst inte ha några dödade alls såklart. Vi behöver göra mer. Det finns ju många sätt vi kan jobba för. Säkrare fordon, säkrare vägar. Men hastighet är ju en riskfaktor. Och så en nyhet som jag tänker kanske är ihopkopplad med räntebesked och inflationsbesked igår.
Studio Ett, fre 8 nov 2024
Bara i augusti månad så hade vi fem mycket allvarliga hjärnskador. Precis som hon beskriver och till och med en som misställd livet. Det är en ny verklighet vi lever i sedan 2019 när e-sparkcyklarna introducerades framför allt på hyrbas. Det nya vi ser nu är framför allt privatägda e-sparkcyklar. Varför tror du det? För det är fler olyckor med de här som man köper själv och kör. Precis. NTF har beskrivit fler olyckor bland ungdomar. Jag jobbar på vuxensjukhus och där ser vi inte nödvändigtvis fler men vi ser en mer högre allvarlighetsgrad i olyckorna. När vi gjorde vår senaste mätning under kort tid så hade elspackcykelolyckorna genererat 1800 sjukskrivningsdagar bara. Så det är inte bara olyckan och sjukhusvistelsen som beskrivs här men det är också det som händer efteråt och hjärntrötthet är någonting som vi känner igen jättemycket och det tar flera månader.
Mitti, fre 8 nov 2024
SL förbjöd nyligen alla former av elsparkcyklar på tunnelbanan. Anledningen är att batteriet utgör en brandrisk. Mostphotos Tipset: Följ med ditt barn Endast 2 av 5 barn åker elsparkcykel med hjälm, enligt Nationella trafiksäkerhetsförbundets studie. I åldrarna 15 år och uppåt är det bara 1 av 20. Även om undersökningen gjorts i andra städer än Stockholm hävdar Elisabeth Westman, verksamhetsansvarig på NTF, att situationen här är snarlik. Nu vill hon att föräldrar ska inse allvaret. Att föräldrar ska se till att barn bär hjälm är en självklarhet, enligt Westman. En annan uppmaning är att följa med längs den dagliga elsparksrutten och förklara och diskutera med barnet om hur man ska bete sig i trafiken, anser Westman. I hälften av alla olycksfall med elsparkcyklar är just en ojämn väg eller löst grus boven i dramat, enligt Westman.
Monarkerna, fre 8 nov 2024
Och så vidare då till det här med att vara riksföreståndare. Ja. För det var liksom det Madeleine var. Kungen är alltid statschef. Den titeln förändras inte bara för att han åker på semester. Precis, men ingen TF framför den. Nej, precis. Och han är statschef oavsett var han befinner sig i hela världen. Men sen då, när kungen är på en längre resa utanför Europa, då utses en TF, tillförordnad riksföreståndare. Det här brukar vara kronprinsessan eller en annan medlem i kungafamiljen. Allt det här finns reglerat i regeringsformen. Det är tydligt och klart vem som ska vara i vilket läge. Kronprinsessan har tidigare hoppat in som tillförordnad riksföreståndare. Det har Carl Philip gjort också. Också ganska ofta. Det är ofta dem man ser. Ja, precis. Men prinsessa Madeleine har faktiskt också steppat in i just den här rollen tidigare.
Nyheter P4 Göteborg, tor 7 nov 2024
Linus Helsing, P4, Göteborg. Allt fler barn kör elsparkcykel på ett olagligt eller fel sätt. Det visar NTFs studie när det gäller körbeteende hos unga. Nu i takt med att det är allt fler som kör elsparkcykel så ökar ju också antalet skador om vi inte nu börjar jobba mer aktivt för att minska risken för olyckor. Malin Lundgren är verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet i väst. Hon berättar att studien visar att tre av fem ungdomar och barn inte använder sig av hjälmar när man kör en elsparkcykel. Och att det inte heller är helt ovanligt att barn och unga skjutsar varandra eller använder sig av mobiltelefonen medan man kör. Om man nu skaffar en elsparkcykel till sitt barn så får man också gärna vara med och se hur funkar den här cykeln.
Sveriges Radio, tor 7 nov 2024
Allt fler barn kör elsparkcyklar på ett olagligt och fel sätt. Det visar NTF:s studie när det gäller körbeteendet hos unga. Studien är baserad på observationer på barn under 15 år som kört en elsparkcykel. Observationerna visar att tre av fem barn inte använder sig av hjälmar – och många barn och unga skjutsar varandra eller använder sig av mobilen medan de kör. Malin Lundgren, verksamhetschef på NTF i Väst har en viktig uppmaning till föräldrar. Julia Hilmersson julia.hilmersson@sverigesradio.se Malin Lundgren är verksamhetschef på Nationella trafiksäkerhetsförbundet i Väst. Foto: Maen Hermez/Sveriges Radio
Morgon i P4 Göteborg, tor 7 nov 2024
Och andra länder som säger att du måste ha fyllt 18, du måste ha ett kökkort och du måste bära hjälm. Så det finns ingen bra konsensus internationellt och det är väl kanske inte så logiskt om det är ett nytt fenomen som behöver landa i ett regelverk som faktiskt är rimligt. Men just nu så ser inte vi att det är någon bra reglering och inte heller någon följsamhet. Och vi ser ju att det har ju NTF redan tagit fram att barn har inte på sig hjälm. Vuxna har inte på sig hjälm och man står två på en cykel. Och det finns egentligen ingen som kontrollerar det. Jo det finns det kanske men polis har väl säkert inga resurser för det heller. Så då hamnar man i en situation där det är lite bacon och alla gör lite som de vill tills någon tar tag i det.